Alle leerlingen van groep 8 in het primair onderwijs maken tussen 15 april en 15 mei een verplichte
eindtoets. De basisschool kan kiezen voor de CITO-toets
of een toets van andere goedgekeurde aanbieders als DIA,
IEP, Route 8 en
AMN.
De eindtoets geeft
informatie of het door de basisschool gekozen advies brugklastype juist is. Gemiddeld scoort één op de vijf
leerlinge hoger dan het advies van de basisschool. Bij een hogere score is het van belang om in contact te
treden met de school om te bepalen of er een heroverweging kan plaatsvinden. Dit is echter geen verplichte
bijstelling. 17% krijgt een lager advies. Bij een lagere score telt het advies van de basisschool. Er is
geen mogelijkheid om een ‘herexamen’ te doen voor de centrale eindtoets in groep 8.
De Route 8 toets is een digitale toets, die zich aanpast aan de vaardigheid van de leerling. Hoe meer goede antwoorden, hoe hoger het niveau van de vragen wordt. De toets bestaat uit negen Taal- en Rekenonderdelen. De leerling bepaalt zelf de volgorde van de onderdelen. Leesvaardigheid: een tekst moet op het scherm gelezen worden. Daarna moeten er vragen over die tekst worden beantwoord. Bij Taalverzorging krijg je vragen over leestekens en spelling. Bij Woordenschat wordt getest op de juiste betekenis van woorden en uitdrukkingen. In Begrippenlijst komt zinsontleding aan bod. Het optionele Luistervaardigheid gaat met video’s en oordopjes. Rekenen bestaat uit Getallen, Meetkunde, Verbanden (bijv. grafieken aflezen) en Verhoudingen. Tenslotte is er nog het optionele deel Functioneren met persoonlijkheidsvragen. Vanwege de adaptieve opzet kan de leerling kan niet terug naar eerdere vragen.
Van elke leerling ontvangt de school een rapportage over de resultaten van alle onderdelen en het advies
voor de brugklas in het voortgezet onderwijs:
- de resultaten van de domeinen taal en rekenen;
- een
aanduiding of de referentieniveaus behaald zijn: Lezen (1F/2F), Taalverzorging (1F/2F) en Rekenen
(1F/1S);
- de standaardscore binnen een bereik van 100-300 en het daarbij behorende advies voor een
brugklastype;
En als het optionele deel Functioneren ook is gemaakt, inzicht in het zelfconcept en de
werkhouding van de leerling.
Het brugklasniveau dat bij de leerling past, hangt niet alleen af van de
scores van de leerling op taal en rekenen. Factoren als werkhouding, intelligentie en motivatie spelen ook
een duidelijke rol bij het advies van de basisschool.
Om optimaal te scoren voor de eindtoets is een goede voorbereiding belangrijk. Lekker thuis op de computer of tablet met internet die onderwerpen van rekenen en/of taal nog eens uitgelegd krijgen en oefenen. En natuurlijk oefenen met proeftoetsen.
Via onderstaande oranje knop kan je naar de webshop.
Je kan er bepalen welke
modules je wilt:
rekenen, taal en/of oefentoetsen.